Kysymyksiä ja vastauksia palvelumuutoksesta ja uudesta palvelusta


Olen jo Verkkolaskut.fi-asiakas. Miten kirjaudun palveluuni muutoksen jälkeen?

Aivan kuten ennenkin. Palveluun kirjautuminen tapahtuu verkkolaskut.fi-sivuston navigaatiossa olevan Kirjaudu sisään -kohdan kautta. Voit kirjautua palveluun omilla vanhoilla tunnuksillasi.

Lähetän ja vastaanotan verkkolaskuja palvelun kautta. Toimiiko laskujen lähettäminen ja vastaanottaminen muutoksen jälkeen kuten ennenkin?

Kyllä toimii. Muutos ei vaikuta laskujen lähettämiseen tai vastaanottamiseen mitenkään. Voit käyttää ohjelmaa siis normaliin tapaan.

Miksi palvelu on muutettu?

Halusimme luoda nykyaikaisemman ja toimivamman palvelun. Uusi verkkolaskulaki astuu voimaan 1.4.2020. Muutokseen liittyen verkkolaskujen lähetys ja vastaanotto muuttuvat myös suuresti. Ohjelman tulee tukea uutta Finvoice 3.0 muotoa ja päivitimme samalla Verkkolaskut.fi -palvelun tukemaan EU-direktiivin mukaisia laskuaineistoja. Muutos on toteutettu myös siksi, että Valtiokonttori on ilmoittanut etteivät he enää vastaanota  kuin direktiivin mukaisia verkkolaskuaineistoja.

Tukeeko uusi Verkkolaskut.fi -palvelu uutta Finvoice 3.0 muotoa?

Kyllä tukee. Se olikin yksi suurimmista syistä päivittää palvelu.

Valtionkonttori eli julkishallinto on antanut laskuilleen uusia vaatimuksia. Pystyykö verkkolaskut.fi -palvelulla laskuttamaan julkishallintoa jatkossa?

Kyllä voi. Valtiokonttori on ilmoittanut että eivät vastaanota 1.4.2020 jälkeen laskuja muulla tavalla kuin verkkolaskuina. Verkkolaskujen tulee olla EU-direktiivin mukaisia. Uuden verkkolaskut.fi palvelun avulla tämä onnistuu.

Onko uudessa palvelussa kaikki toiminnot, jotka olivat myös vanhassa Verkkolaskut.fi-palvelussa?

Kyllä on. Kaikki toiminnot löytyvät myös uudesta palvelusta. Ohjelma toimii aivan kuten ennenkin. Uusi palvelu vain näyttää nykyaikaisemmalta ja selkeämmältä.

Ovatko hinnat samat myös uudistetussa Verkkolaskut.fi-palvelussa?

Kyllä ovat. Hinnat laskujen luomiselle, lähettämiselle ja vastaanottamiselle ovat uudessa palvelussa täysin samat.

Miten määritän laskunumeron ja viitenumeron vapaasti?

Laskunumeron voit yhä vapaasti määritellä laskulle. Saat käyttöösi "Ulkoisen laskunumeroinnin" kohdasta "Asetukset" -> "Käytä ulkoista laskunumerointia" ja tämän jälkeen laskulle voit syöttää vapaasti haluamasi laskunumeron. Viitenumeroa ei voida enää määrittää vapaasti, koska viitenumero muodostetaan aina laskennallisen tarkistuskaavan mukaisesti ja haluamme seurata tätä kaavaa virheiden välttämiseksi. Mutta pääset itse määrittämään tämän viitenumeron muodostuskaavan joka antaa sinulle mahdollisuuksia vaikuttaa viitenumerointiin. Tarkemmat ohjeet viitenumeron määrittämisestä löytyy täältä.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ei hätää. Lähetä meille kysymyksesi, me vastaamme sinulle.

Suostumus on pakollinen lomakkeen lähettämiseksi